CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, May 5, 2010

hidup mati aku....

kenapa ngan hidup ak.. aik tetiba ckp pasl hidup mati.. buang tebiat ker.. ermm cam x lamer jer tu... ahahah bukan tu yg aku nk cerita... tp pena x kiter pk knapa kita dilahirkan keduniA.. x kn suka2 kan.. msti ader fuction n process,, eh da mcm physiology la plak kan...so sdah pasti dlm palew tu berselirat tranduction cell blaku semata mata nk stimulate akal tuk fikir solan diats...

ngn bgga nyer aku pun x yh la jwp knapa dan mgapa... kiter punyai akal.. kiter mmpu berfikir... jgn biarkan hidup ni terlalu misteri smpaikan zainal ariffin dpt offer tuk program misteri nusantara... hidup ni terkadang sgt susa untuk ditafsirkan... shingga kiter smpai berpusing mcm gasing x tntu pasal sbb cuba predict wat will hapen tomorrow... smpaikan.. aper yg perlu dyer buat pd maser itu... dyer tetinggal.. knapa yer.. nk bersusah2 payah ngalahkan semut nk gula dlm bekas bertutup....

manusia itu terlalu taksub mengejar kebndaan.. kecantikan.. kemewahan... itu ak pun x leh nk sgkal.. siapa jer yg x mahu.. tp apekah mereka boleh jamin hidup yg amn jika spt itu... entah.. penah ker kita amik kisah... sum people jer yg mater nyer bukak seluas alam tuk dpt ilham kesedaran tu...

bkn aku nk celoteh tetiba... tp ini yg aku lihat dari kaca mata aku walopun spek yg dibeli smpan wat pekasam.. ak sedar.. dlm hidup ni aku kdg2 telallu pntgkan dri,...smpai lupa nk tgk maner yg baik maner yg teruk...tp salah kah aku memilih yg terbaik tuk dri aku.. bkn kah kiter x perlu menyiksa dri semata2 mau dpndang mulia dihadapan orang.. bukankah itu hipokrit sbenarnya... aku sedar adakalnya aku telalu myimpan.. hgga perasaan aku sniri tolak dlm gaung.. tp org bkn nk dgr tu... org lain just nk thu how u built up urself smpai ke hari ni...
aku x suka dkecewakan... tp aku thu aku yg mengecwakan... kongkongan manusia buat aku lemas..aku x suka spt itu..ak mahukan suma yg terbaik... tiada lebey dan yg kurang.. bukahkah kiter spatutnya blaku adil???
x gtu..????

so x jd stu soalan yg susa mcm exam la kan klo aku kata yg aku ni mahu bgini.. simple n sedehana.. x mnjadi kesalahn bukan klo aku membuat esei kehidupan aku spt ini..... tp kdg3 ader yg salh anggp aper yg pernah aku beri... ato sbenarnya mmg aku da terlebeh memberi hingga ak lemas dlm lautan yg aku sndri sibuk3 nk berenang walopun sedar klo tnpa plampung aku tatw nk berenang.... slh kah klo jika ak mengasihi sesama mhluk aku sndri... tp mgapa masih blku salh faham yg nyata kiter sndiri mnmbh ego diri. apekah ego aku ini setebal tembok cina spt yg kau sebutkan... atau sebenarnya kau yg ego ..... aku x thu,,, ak berserah pd Nya... jika ini yg blaku... KAU TUNJUKKAN JALAN TUK AKU.. JIKA ADER TEMBOK PEMISAH ANTARA KAMI... KAU MUSNAHKAN LAH IA... DAN KAU BERKATILAH TARBIAH YG KAMI BINA ATS NAMA MU JUA YA ALLAH...


kdg3... org salah paham ngn tingkah laku kita... sedangkan kiter sndiri suka mntafsirkan umat yg lain.. apatah lg pandangan mereka terhadap kita...people sula jugde org... org suka judge people....so ader nmpak berbeza ker.. klo kiter sndiri pun mengata org... buat ape nk melenting klo orang mengata kiter.. yang nk marah x tentu pasal mengalahkan drakula dahaga kan segelas ice blended darah tu knaper??? sndri mau igt la...

pernh x kiter pk aper yg org wat kt kiter skng,... mgkin kiter penah wat kt org lain... siapa thu,, tindak tnduk kita yg telalu spontan adakalanya kiter x pawsan pun ap yg kiter da wat kt org lain...tuhan itu maha adil.. mana mgkin Dia menjdikan sesuatu tnpa sebab.. ader hikmah jika ia blaku.. itukan stu ujian....tp... sejauh maner kiter mmpu betahan.. kudrat kiter sbg hamba yg hina ini adakalanya masih alpha walopun diberi ujian sebesar alam ini... kesedaran itu masih x wujud... knaper yer...

lg stu.... knapa kiter asik sibuk ngn apa yg org lain nk kata.... mati ker kita ngn suara sumbang yg mereka dah derma kt kita.... senyum jer ngan mereka... tp boleh ker.. sbb kiter ni pun ader lesernya... kdg2 org tu x mengata lebey pun.. kiter yg melenting sakan smpai parang periuk belanga peti ais kiter bwak... ishh thp serabai dah tu... persoalannya knapa?? n secara jujurnya aku pun terleser sama... yela mulut joyah spot ni biler da jumpa timah , kiah siah, sah2 la begosip dari siang hari smpai siang esoknya.... tu ak x nafikan... tp bukanlah kami mengata yg buruk... skadar becerita smbil mengembalikan nostalgia tyme dlu2 punya cerita....

muhasabah la diri... jgn asik kata ko ni ego sgt... ko ni mlampau sgt.. ko ni asik wat aku kecewa...padahal... suma tu kna kt btg idung sniri.... x pyh la nk persoalkan ego orang lain klo ko sniri ego nk siott....jgn lah sibuk nk bersedih ats aper yg org lain buat... pastu canang stu dunia betapa kejamnya dia kt kiter... padahal.. kita ni tah berapa yg menangis kerana sikap kita... tah berapa mulut yg mengata kita... aper slhnya klo kiter yg mulakan ucapan... yer sy yg bersalah.. maafkan saya..... matikah anda jika wat sedemikian... jika benar mati... bg aku tgk rekod org yg da meninggal disebabkan hal ini..

just memberi kesedaran... bkn untuk org lain.. tp tuk ak sndri,.. supaya ak sdr.. supaya sikap jahat yg berpuak dlm hati itu pergi... supaya hasutan mhluk yg bjnji mengangangu umat adam itu pergi...

faeza faisya





0 comments:

Post a Comment