CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, May 18, 2010

episode sedey.....

hari ni aku terbukak nk citer pasal sum1 yg aku sgt2 misss .... arwah moyang aku... yg aku pggil nenek..walopun da 8 thun lebey aku x jumper dyer msih segar dlm ingatan ak wjh n suara dye... igt lg maser dlu2 stp kali ak nangis aku sebut nmer dyer... x putus2.... nek, aja nk ikut nek..... tu la yg aku slalu ckp... tp sper jer leh lwan takdir.. mser dyer pergi ak drjah 6.. terlalu muda utk aku relakan stu perpisahan,, mlm dyer mningal dunia.. ak duk tepi katil dyer.. lgsung x der riak takut spnjg mlm disisi arwah... sbuh tu pas bca yasin terakhir tuk arwah,,, ak g skola... sbb ayh jnji dyer kata dlm kul 10 t ayh dtg amik kt skola.... yg peliknya ak lgsung x menagis.... smpai la arwah dsimpan.... pas sminggu... bru aku tangisi semua itu.. hari2 aku memndg bilik nenek tnpa rse jemu..meminta tok mak mask kan lauk kegemaran arwah...

stp kali ak sedey.. nmer nenek yg ak sebut... even sekarang.. aku stil kata.. nek, aja rndu nenek.. klo lah nenek ad skrang.. algkah btuahnya hari itu...kdg2 tu aku harap sgt klo mimpi biarlah nenek yg dtg... smpai skrang ak masih mgharap.... kyataan dia dah x der sgt berat bg ak apetah lg dyerlah peneman ak.. dlu aku ni nakal sgt2.. slalu kna marah.. tp nenek msti beckup ak.. huhu.. bila aku nk kuar umah bli jajan.. sah2 la aku pow dyer kan.. biler balik je umah t dyer tggu kt buaian.. wahhh sgt bezt.. dyer dgr jer celoteh aku... x pena pun dyer mengeluh... tu yg bezt biler aku duk kg...

slepas 3 thun dyer pergi... tarikh yg smer..mgkin stu kebetulan tnda kekuasaanNya.. arwah tok aki plak menyusul pergi tgglkan kmi... ak thu dyer sakit truk.. sebulan sebelum dyer pergi ak ader balik kg kt phg.. sgt tenat... ak igt lg aku bacer yasin... then pk sedara aku sruh aku bca lmbt2.. katanya biarla tok aki awk leh follow awk bca... ak menagis tyme tu jugak... sbb ak teringat.. mser ak kecik2 dlu dyer ader suh aku bca yasin... katanya dyer nk dgr aku baca surah tu... t klo dyer nk pergi.. dyer thu cucu dyer akn bca tuk dia... tp aku x wat.. sbb tyme tu ak bru darjah 2... ak just bcer beberapa surah lazim jer tyme tu.... ayh ak msti lg sedey.... khilangan da best father in his world.... tok aki, angah rindu tok aki... rindu sgt2

5 thun kmudian.... arwah tok wan pula pergi... mgkin dyer da sgt derita sejk kehilangn suaminyer.. ckup2 mulia tok wan ku... paling pentingkan kami bab mkn n tmpat tdo.. sgt risau klo kami x mkn2 lg. biar mati kekenyangan,, jgn mati klaparan... itulah simbolik arwah... igt lg walopun sakit... sggup dyer g bilik kami.. tya awak tu tdo slimut ckup dak... bntal suma.... ya Allah.. aku terlalu rindu insan ini... hinggalah dpt pggilan dri along mgatakan... awk thu x?? tok wan da x der.... terhenti jntung ini tuk berdetik... terlepas smua aper yg dlm gengaman aku... tika itu arwah puan faridah lecturer bio ak terus mnerpa memeluk aku.. spnjang mlm ak ditemani shabat ku syila n pza... ak x dpt balik..... ak redha dia pergi.. walopun keesokanya aku tetap menagis.... even jwp quiz bio pg tu.... th aper yg ak jwp....

tmat nyer zaman matrik.... aku dikejutkan oleh mak ayh aku tetiba dtg awal amik ak.. katanya nk balik mlka trus dri penang.. then esok g temerloh tgk we sakit....keadan nazak we mmg tlah lamer aku thu... hmpir suma organ pebtingnya mulai x bfungsi... bygkan lah ap yg dyer rase... sbg ank sdara,, ak hormati nya.. x penah lupa tya kabar aku ....semasa aku jumpa dyer dyer sgt tenat,,, kali terakhir yg aku dpt wat kt dyer ialah blikan buah anggur.. katanya teringin nk mkn anggur...sayu hati aku lihat dyer derita kesakitan mcm tu....seminggu kemudian.. pggilan mk chek buat ak terpinga2... awak x thu yerk.. ni mk chek nk g thu... we awak da x der.. ak trus mati dlm pndengaran..trus aku mluru ke bilik ayh... ayh yg sdg mengaji al quran tika itu... thenti seketika bila aku kata yah, we da meninggal.. bwu td mk chek g thu... kmi balik phg mlm tu jugak... melihat tubuh yg terbujur kaku.... merintih kesedihan.... nmun perginya ia... kami relakan... kami redha....

ya Allah... Kau lebih menyayangi mereka... Kau tmpatkan lah mereka dlm golongan org2 yg terpuji.. Kau ampunkanlah dosa2 mereka.......amin.... berkatilah kami sekeluarga ya ALLAH..
.

0 comments:

Post a Comment